Vuoden Auto Suomessa – valintaprosessi käynnistyy
Vuoden Auto 2015 Suomessa on asiantuntijoiden valinta, jolla halutaan kiinnittää huomio vuoden 2013 marraskuun ja vuoden 2014 marraskuun alun välisenä aikana Suomessa myyntiin tulleisiin uutuusmalleihin ja nostaa niistä yksi erityishuomion kohteeksi.
Aivan kaikkia harvinaisuuksia ei hyväksytä ehdokkaiksi, koska niiltä odotetaan kohtuullista myyntiä Suomessa.
Uutuusmalleista yksi nostetaan kaksivaiheisen valintaprosessin tuloksena erityishuomion kohteeksi. Valinnan tekee asiantuntijaraati, joka kattaa ensimmäistä kertaa koko maan auto- ja liikennetoimittajat. Heidän yhteistyöjärjestönsä AuLi järjestää valintaprosessin.
Ehdokkaiksi ilmoitettiin kaikkiaan 24 automallia. Ne ovat:
Ehdokkaat Vuoden Autoksi Suomessa Audi TT BMW 2-sarja BMW Active Tourer BMW X4 Citroën C4 Cactus Ford Mondeo Hyundai i10 Jeep Cherokee Jeep Renegade Kia Soul Lexus NX Mercedes-Benz C-sarja Mercedes-Benz GLA Mini Hatchback Mitsubishi Space Star Nissan Pulsar Nissan Qashqai Nissan X-Trail Opel Corsa Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo Porsche Macan Renault Twingo Škoda Fabia Volkswagen Passat |
Asiantuntijaraati tutustuu autoihin ja koeajaa ne marraskuun alussa.. Raadin antamien pisteiden perusteella jatkoon toiselle kierrokselle pääsee kuusi automallia. Ne julkistetaan marraskuun 20. päivänä. Sen jälkeen alkaa toinen äänestyskierros.
Vuoden autoksi valitaan jokin näistä toiselle kierrokselle selviytyneistä vuoden kiinnostavimmista automalleista sen jälkeen, kun asiantuntijaraati on arvioinut finalistit uudelleen.
Vuoden Auto Suomessa 2015 – valinnan tulos paljastetaan Aulin päivänä 16. joulukuuta järjestettävässä tilaisuudessa.
Miksi Suomessa yksi automalli huomion kohteeksi?
Maailman merkittävimmät Vuoden Auto valinnat ovat Car of the Year Euroopassa ja World Car, jonka tuomaristo kattaa koko maailman.
Näiden kummankin valinnan ongelmana on se, että pelkästään Euroopan eri maissa on hyvin vaihtelevat kriteerit auton käytölle
ja arvostukselle. Kun valitaan World Car – tittelin ansaitsevaa automallia, tilanne on vielä hankalampi. Esimerkiksi afrikkalainen, intialainen ja yhdysvaltalainen autoilu poikkeavat toisistaan ja eurooppalaisesta auton käytöstä melkoisesti.
Aikaisemmin ovat yksittäiset autolehdet jo pitkään valinneet Vuoden Autoja, mutta nyt maamme lehdistö tekee sen yhdessä ensimmäistä kertaa.
”Olemme tehneet kulissien takana työtä jo pitkään tämän hankkeen parissa”, kertoo Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen. Hän myöntää, että ”yhden auton valitseminen kymmenien erilaisten uutuuksien joukosta on haastavaa. Tähän joukkoon mahtuu niin pikkuautoja, edustusautoja kuin maastureita. Mutta me auto- ja liikennetoimittajat pidämme kuitenkin parempana, että esille nostetaan vain yksi uutuusmalli Vuoden Autoksi Suomessa sen sijaan, että jaettaisiin titteleitä usean eri sarjan voittajille.”
Takaisin