Yli 2 miljoonan Volvo
Autoja tuntevat ovat hyvin perillä siitä, että miljoona kilometriä on henkilöautolle "kohtalaisen paljon". Automyyjä sanoisi, että "auto on huolella sisäänajetty".
Mutta kaksi miljoonaa kilometriä on jo huomattavasti enemmän, jopa Volvolle. Sellainen harvinaisuus seisoo kuitenkin SE Mäkisen toimitalon aulassa. Kaiken kukkuraksi tällä autolla on melkoinen historia.
Volvon pääjohtaja Pehr G. Gyllenhammar sai kuulla 31.3.1984, että SE Mäkinen vaihtoi käytössään olleen Volvo 145:n uuteen Volvon 245-malliin. Kun hänelle selvisi, että vaihdetulla autolla oli ajettu jo 1 041 000 kilometriä, hän ihmetteli, "miksi sillä ei ajettu täyttä 2 miljoonaa kilometriä?"
Antero Mäkinen (toimitusjohtaja) totesi, että "se tehdään tällä seuraavalla".
Ja niin tehtiin. Hankitun Volvo 245:n matkamittariin kertyi kaikkiaan
2 650 000 kilometriä. Eikä ollut mitenkään epätavallista, että Volvon matkamittari pyöri miltei jatkuvasti. Autolla nimittäin ajettiin koko ajan lehti- ja postikuljetuksia välillä Oulu-Kuusamo-Oulu.
Historiallisen Volvon vaihteisto on uusittu 2 miljoonan kilometrin kohdalla takuuna. Moottoreitakin on matkan varrella vaihdettu kolme kertaa:
- 1. moottori, kun oli ajettu 620 000 km
- 2. moottorilla 1 069 700 km
- 3. moottorilla 750 000 km
Auto on edelleen ajokuntoinen ja rekisterissä. "Volvo on priimakunnossa, se käynnistyy kuin palmun alta, mutta ei tällä autolla ei ole suunnitelmissa rikkoa 3 miljoonan kilometrin rajaa", kertoo Mäkisen nykyinen toimitusjohtaja Iiro Mäkinen..
Jokainen automyyjä tietää, että ajokilometrit vaikuttavat auton hintaa laskevasti, Mäkisen johtoryhmässä on kuitenkin aprikoitu, voisiko tämän auton arvonmääritys olla kuitenkin poikkeus käytetyn arvonmäärityksen normaalisäännöistä. No, ainakin autoveron osuus on kuoleentunut arvosta jo ajat sitten, ja vuoden 2014 maaliskuun lopussa auto on myös tullin autoveromäärityksessä sivuuttanut klassikkoauton rajapyykin.
Takaisin