Takaisin
Turvavyo.jpg

Turvavyö

Liikenteen turvallisuutta voidaan lisätä myös hyvin edullisin keinoin

Trafi kertoo uutiskirjeessään, että Suomi on viime vuosina jäänyt liikenteen turvallisuuskehityksessä jälkeen monista EU-maista.  Tämä kehityssuunta on pysäytettävä. Siksi Trafi haluaa, että Suomi nostetaan  takaisin liikenneturvallisuuden kärkimaiden joukkoon. Tärkeimmiksi keinoiksi Trafi luettelee autokannan uudistamisen, uusien kuljettajien taitojen parantamisen ja uuden teknologian suomien mahdollisuuksien käyttöönottamisen.
Ajoneuvojen teknisen kehityksen on arvioitu yksinään parantavan liikenneturvallisuutta yli kolme prosenttia joka vuosi.

Tavallinen auton käyttäjä havaitsee oitis  ainakin kaksi hyvin edullista keinoa suunnan korjaamiseen. 

Turvavyö on autoissa pakollinen  varuste. Se on myös yksi edullisimmista autossa matkustavien turvallisuutta lisäävistä apuvälineistä. Sitä kannattaa jokaisen autossa matkustavan käyttää. Näinhän määrätään jo liikennesäännöissäkin, eikä tämän säännön noudattaminen maksa juuri mitään.

Mutta  miksi autojen valmistajat eivät ole kiinnittäneet vielä suurempaa huomiota turvavyön käyttöön?

Osa automaattivaihteisista autoista ei suostu lähtemään liikkeelle, ellei kuljettaja ole kiinnittänyt turvavyötään.  Manuaalivaihteisissa autoissa sen sijaan tällaista ”pakko-ominaisuutta" ei juurikaan ole.  Sellaisen lisääminen tuskin lisäisi paljoakaan auton valmistuskustannuksia. Hyöty sen sijaan olisi suuri.

Tänäkin vuonna olisi huomattavan suuri osa autoissa matkustaneista liikenteen kuolonuhreista säilynyt hengissä,  jos he olisivat  käyttäneet autossa ollutta turvavyötä.

Turvavyön käyttöaste liikenneonnettomuuksien
tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa jää alle 70
prosentin, vaikka se Liikenneturvan seurantatutkimuksissa on
yli 90 prosenttia henkilöauton etupenkillä.

Tutkijalautakuntatilastoihin päätyneissä vakavissa onnettomuuksissa on vuosittain edelleen yli sata henkilöä ajanut tai matkustanut ilman turvavyötä. Heistä on viime vuosina menehtynyt noin 70 prosenttia.
Noin kolmannes heistä olisi eri todennäköisyyksillä pelastunut, jos  turvavyö olisi ollut käytössä.
 


Takaisin