Takaisin
CO2-paasto_alas.jpg

Romutuspalkkio 1500 e lisää uusien myyntiä noin 3000 kpl

Hallitus antoi ensi vuoden budjettiin liittyvän lisämäärärahaesityksen yhteydessä myös ehdotuksen romuautojen kierrätyksen vauhdittamiseksi. Se tapahtuu antamalla 1 000 euron tukiraha valtion budjetista uuden auton ostajalle, kun romutettava auto on 10-vuotiasa tai sitä vanhempi. Kuitenkin ostaja 1500 euron tuen, sillä autojen maahantuojat ovat lupautuneet antamaan omalta osaltaan 500 euron lisäpanoksen ostajalle. Tukikokeilun on arvioitu lisäävän uusien autojen myyntiä 3 000 kappaletta.

Tämä uutinen julkaistiin 18.11.2014. Silloin ei hallituksen lakiesitystä romuautopalkkiota koskevasta kokeilusta ei yksityiskohdissaan vielä ollut. Sen kerrottiin tulevan julkiksuuteen 20.11.2014. 

Kuitenkin tiedetään, että uuden henkilöauton ostajalle maksettavan 1500 euron romutuspalkkion rahoitus hoidettaisiin seuraavasti: Valtion osuus 1 000 euroa ja autojen maahantuojan panos 500 euroa.

Kysyimme lisätietoja Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kalliolta. Saimme seuraavat tiedot:

Aikaisemmassa lakiesityksessä romutuspalkkion ehtona olivat myös seuraavat seikat:

  • hankittava auto on uusi, sen ensirekisteröinti tapahtuu Suomeen
  • hankittavan auton CO2-päästö olisi korkeintaan 120 g/km
  • tuki maksettaisiin vain yksityishenkilölle
  • tuki koskee vain 10 vuotta vanhoja ja sitä vanhempia autoja, jotka ovat olleet omistajan hallinnassa ostohetkeä edeltäneen 425 päivän (1 v 2 kk) ajan.
  • romutettavasta autosta tulee esittää virallinen romutustodistus, jonka auton myyjä tarkistaa
  • romutustuki kohdistetaan vain sellaisiin autojen romututtamiseen, joiden romuttaja on Suomessa toimiva viralliseen kierrätysjärjestelmään kuuluvan yritys
  • Jos romutettavan auton tilalle ostettava uusi auto hankitaan toisesta EU-maasta, ostaja voisi saada valtion tuen 1000 euroa, mutta hän menettäisi suomalaisen maahantuojan antaman 500 euron tuen.
  • Kampanja on suunniteltu määräaikaiseksi (6 kk). Siihen on budjetoitu valtion tukea kuitenkin vain 3 miljoonaa euroa. Jos tuo rahasumma käytetään loppuun ennen 6 kuukauden määräaikaa, kampanja ilmeisesti loppuu.
  • 500 euron lisätuki on kaupan antama panos. Päätöksen sen myöntämisestä tekee auton maahantuoja, ei näiden yhteistoimintaelin Autotuojat ry. Kaikki Autotuojat ry:n jäsenyritykset ovat suhtautuneet  myönteisesti kampanjaan.
  • Tuki voisi ilmeisesti koskea myös verottomia matkailuautoja, mutta niiden CO2-päästötieto ei juuri koskaan ole tiedossa. Ja vaikka olisikin, tuo max 120 g/km ehto rajaisi nämä autot kamppanjan ulkopuolelle
     
  • Aikaisemmassa viime kesänä esillä olleessa lakiesityksessä uusi auto oli määritelty samalla tavalla kuin autoverolaissa. Niinpä myös alle 6 kuukauden ikäinen ja alle 6 000 km ajettu auto määritellään  uudeksi.
    Tästä seuraa, jos määritelmä pidetään samana, että myös autoliikkeen esittelyautokäytössä ollut auto, josta
    autoveroa ei ole maksettu, voidaan myydä uutena. Sen ostaja voi saada romutustuen. Edellytyksenä on tietysti se, että muut tuen ehdot täyttyvät.
Katso myös:

Takaisin