Takaisin
Reifendruck_2.jpg

Rengaspainevahti vaaditaan vain ensimmäiseen rengassarjaan eikä kaikkiin henkilöautoihin

Rengaspaineen valvontajärjestelmä eli rengaspainevahti  on marraskuusta 2014  alkaen pakollinen uusien autojen  ensiasennusrenkaita koskeva vaatimus.  Määräys ei koske kaikkia uusia henkilöautoja, sillä matkailuautot on poikkeus säännöstä. 

EU-asetus edellyttää järjestelmän olevan kaikissa uusissa autoissa,  ja voimassaoleva kansallinen lainsäädäntö sanoo, ettei sitä saa poistaa. Trafi on ilmoittanut, että Suomen kansallista säädöstä on tarkoitus muuttaa siten, että systeemin saisi poistaa haluamallaan tavalla auton käyttöönoton jälkeen. Muutokset tapahtuvat vuoden vaihteen jälkeen.

Rengaspainevahti ilmoittaa kuljettajalle, jos auton rengaspaine eroaa oikeasta arvostaan. Aktiivisissa seurantajärjestelmissä on jokaiseen renkaaseen asennettu paineanturi. Passiivissa saadaan tietoja renkaiden pyörimisnopeuksien eroista, mikä kertoo rengaspaineen muutoksesta.  

Rengaspainevahti sisältyy uusien autojen tyyppihyväksyntänormeihin, ja se tuli voimaan vuonna 2012.  Ilman rengaspainevahtia olevien uusien autojen myynnissä on kuitenkin ollut voimassa siirtymäaika, jotta autokauppa voisi sopeutua muutokseen. Tilanne loppui syyskuun lopussa. Marraskuusta  2014 alkaen ei uusia autoja ole saanut enää EU-alueella lainkaan ensirekisteröityä, ellei autossa ole rengaspaineen muutoksesta kertovaa järjestelmää.

Poikkeus: Määräys ei kuitenkaan koske matkailuautoja, vaikka nekin ovat  M1-luokan henkilöautoja. Syynä on se, että useimmiten matkailuauto on rakennettu pakettiauton alustalle, ja valmiin auton omamassa ylittää sen rajan, joka määräykseen liittyy.

Trafi muutti kantaansa
Trafi  kertoi  aiemmin, että rengaspaineiden seurantajärjestelmää koskeva vaatimus  tulisi sovellettavaksi ensiasennusrenkaiden lisäksi myös  seuraaviin rengassarjoihin. Se koskisi silloin sekä talvi- että kesärenkaita. Tällainen vaatimus oli mahdollinen antaa, koska ensiasennushetken jälkeen renkaita koskevat määräykset ovat kansallisia.

Asiasta syntyi kuitenkin laaja keskustelu. Siinä pidettiin vaatimuksia osittain huonosti harkittuina. Rengaspaineen valvontajärjestelmissä esiintyy teknisiä ongelmia talvella. Järjestelmä nostaa sekä uuden auton hintaa että kaikkien autoilijoiden kustannuksia renkaita uusittaessa. Ruotsissa rengaspainevahtia koskevaa EU-normin soveltamista koskeva päätös oli rajattu koskemaan vain ensiasennusrenkaita, mutta ei seuraavia rengaskertoja eikä käytännössä talvirenkaita. Suomalaiset autoilijat olisivat erilaisten säännösten kohteena kuin autoilijat muualla EU-maissa.

Liikenneministeri puuttui asiaan ja pyysi uutta arviota Trafilta. Seurauksena oli se, että Trafi ilmoitti muuttavansa linjaansa Ruotsissa jo omaksutun mukaiseksi. Rengaspainevahtia koskeva määräys koskee vuodenvaihteen jälkeen Suomessakin vain ensiasennusrenkaita. Kun auton renkaat uusitaan, seuraavissa ei rengaspainevahti ole pakollinen. Auton omistaja voi itse päättää, onko hankittavassa rengassarjassa järjestelmä vai ei.

Uudet autot valmistetaan ja toimitetaan valmistajatehtailta kesärenkain. Kun auton ensimmäinen rekisteröinti tehdään niillä, rengaspainevahtia koskeva määräys täyttyy, vaikka autoon oitis käyttöönoton jälkeen vaihdettaisiin talvirenkaat.

Trafi on ilmoittanut, ettei nykyisessä kansallisessa, auton rakennemuutosta koskevissa vaatimuksissa ole erikseen säännöstä rengaspainevahdista. Säännöstä tullaan päivittämään  vuodenvaihteen 2014/ 2015 alun jälkeen.

Rengaspaineen varoitusvalo syy hylkäämiseen katsastuksessa

Jos auton rengaspainevahti havaitsee rengaspaineen eroavan hyväksytyistä arvoista, syttyy auton kojetaulussa varoitusvalo. Tilanteesta jää merkintä myös auton vikakooditiedostoon.

Tammikuusta 2015 alkaen määräaikakatsastuksessa havaittu vikakoodi johtaa uusintakatsastukseen. Tätä ajankohtaa aikaisemmin viasta on huomautettu,  ja vika on kehotettu korjaamaan.

Tausta
Rengaspaineen valvontajärjestelmä tuli uusien henkilöautojen tyyppihyväksynnässä pakolliseksi jo vuonna 2012. Uusien tyyppihyväksyntäsääntöjen mukaan henkilöautossa tulee olla rengaspaineesta kertova järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa, jos renkaan paine eroaa hyväksytystä.

Vaatimusta perusteltiin sekä turvallisuusseikoilla että keinona alentaa auton polttoaineen kulutusta. Liian pienellä rengaspaineella ajettaessa polttoaineenkulutus kasvaa. USA:ssa järjestelmä on ollut uusissa autoissa pakollinen vakiovaruste jo vuodesta 2007 alkaen.

Avainsanat:

Rengaspaineen valvontajärjestelmä/ Rengaspainevahti
Tire pressure monitoring system (TPMS)
Reifendruck Kontrollsystem (RDKS)                                                  Däcktrycks kontrollsystem (DTKS)


Takaisin