Takaisin
Mestarimekaanikko_2014.JPG

Mestarimekaanikko löytyi tällä kertaa merkkikorjaamoiden ulkopuolelta

Suomen paras mekaanikko löytyi Auto- ja Korjaamomessujen yhteydessä järjestetyssä Mestarimekaanikko-kilpailun finaalissa. Tittelin voittanut Jari Pekka Kopra työskentelee Autoasi Motomer -liikkeessä  Espoossa. 

Suomen Autoteknillinen Liitto ry järjesti Mestarimekaanikko-kilpailun nyt jo kahdeksannen kerran.

Vuoden 2014 -loppukilpailuun osallistui kolme semifinaalista sinaaliin edennyttä kilpailijaa. Heistä Jari Kopra keräsi  22,75 pistettä. Toiseksi sijoittui Tuomo Pyhäluoto Pörhön Autoliike Oy Raahe sai 15,75 pistettä). Kolmannen sijanut saanut  Tomi Halkola tuli Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedusta Kurikassa (13,75 pistettä).

Finaalissa kilpailijoilla oli vastassaan rengas-, diagnostiikka- ja nelipyöräsuuntausrastit. Kunkin pituus oli 30 minuuttia, ja kultakin oli maksimisuorituksessa saatavissa 10 pistettä. Näin finaalin teoreettinen maksimi oli 30 pistettä.

Rasteista ensimmäinen oli Finntest Oy:n osastolle sijoitettu rengastyörasti. Siinä oli selvitettävä rengaslinjastoa käyttäen, miksi rengas täristää ajossa. Arvostelussa painotettiin erityisesti  eri työvaiheiden huolellisuuttai. Pisteitä annettiin muun muassa renkaan oikeasta kiinnitystavasta renkaanvaihtokoneeseen ja tasapainotuskoneeseen, oikeasta työergonomiasta ja työturvallisuudesta. Lisäksi vanteen tuli säilyä ehjänä työn aikana
.
Toinen rasti Diagno Finland Oy:n osastolla koski diagnostiikkaa. Nyt kilpailijan tehtävänä oli selvittää vika väylätaulusta, jossa oli 2004 vuosimallin VW Golfin korisähköt. Auton vika oli sumuvalojen toiminnassa. Pisteitä annettiin muun muassa vikakoodin luvusta, kytkentäkaavion käytöstä, mitta-arvoista ja säädintestistä, vian toteamisesta sekä työturvallisuudesta.

Kolmantena tehtävänä oli  BMW-farmariauton nelipyöräsuuntaus Wihuri Oy Teknisen kaupan osastolla. Kilpailijan tuli valmistella auto nelipyöräsuuntaukseen, suorittaa mittaukset sekä tehdä tarvittavat säädöt. Pisteitä annettiin muun muassa auton identifioinnista, auton kunnon tarkastuksesta, mittapäiden kiinnityksestä, mittapäiden kalibroinnista, jarrulukon asennuksesta, mittaustulosten analysoinnista, tarvittavien säätöjen tekemisestä ja työturvallisuudesta.

Rastien suunnittelusta, pidosta ja arvostelusta niin semifinaalissa kuin finaalissakin vastasi viiden Metropolia Ammattikorkeakoulun autoinsinööriopiskelijan muodostama  projekttryhmä. Lisäksi kilpailua olivat toteuttamassa Stadin ammattiopiston Diagno Finland Oy:n,  Wihuri Oy Teknisen kaupan ja Finntest Oy:n edustajat.

Huollon ja korjausten markkinoilla on tapahtunut dramaattinen muutos

Samaan aikaan Suomen Autokorjaamo 2014 -messujen kanssa järjestettiin Göteborgissa Ruotsissa pohjoismaiden suurimmat autokorjaamomessut. Siellä huomiota kiinnitettiin erityisesti autojen huolto- ja korjaustarpeiden dramaattiseen alenemiseen mikä on tapahtunut viimeksi kuluneiden 5-10 vuoden aikana.

Samaan aikaan kilpailutilanne markkinoilla on muuttunut, koska EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen seurauksena huollon markkinat on vapautettu kilpailulle. EU:n tavoitteena oli kilpailun lisääminen, mikä onkin tapahtunut. Samaan aikaan tapahtunut huoltotarpeiden väheneminen ontehnyt kilpailusta yhä tiukempaa. Menestys edellyttää osaamista ja markkinoiden muutosten oikeanlaista ennakoimista.

 


Takaisin