Takaisin
CO2-paasto.jpg

CO2-päästöt max 95 g/km vuonna 2020

EU-parlamentti ja jäsenmaita edustava puheenjohtajamaa Liettua ovat päässeet sopuun uusien autojen päästörajoista. Keskimääräinen uusien autojen hiilidioksidipäästö saa vuonna 2020 olla enintään 95 grammaa kilometriä kohti.

Säännöksessä on kuitenkin pieni helpotus: Ensimmäisen vuoden aikana 5 prosenttia autonvalmistajan tuotannosta  saa ylittää tuon 220 g/km rajan. Lisäksi suurten autojen valmistajat voivat saada vuosina 2020–2022 päästörajaansa helpotusta valmistamalla esimerkiksi sähköautoja sekä kehittämällä ekoteknologiaa.

Uusi päästönormi on kompromissi. Saksa on vastustanut rajan tiukentamista ja hakenut siihen lievennyksiä. Syynä on Daimlerin ja , BMW:n vastustus, joka heijastui Saksan kielteiseen suhtautumiseen jo kesällä hyväksyttyyn CO2-päästörajan alentamiseen. 

Saksa piti oman maansa autoteollisuuden puolta viittaamalla automarkkinoiden rakenteeseen. Saksalaisvalmistajien myymät autot eroavat kooltaan Keski-Euroopan markkinoilla useimpien muiden valmistajien myymistä autoista, jotka ovat pienempiä ja vähemmän kuluttavia. Tämän seikan huomioon ottaminen on aiheuttanut jännitteitä Euroopan autoteollisuuden yritysten välillä. Yksituumaisuuteen rajoista on kuitenkin päästy kehittämällä joustavampia päästörajojen laskusääntöjä.

Uusi vuoden 2020 CO2-päästöraja  95 g/km se vastaa bensiinikäyttöisessä autossa kulutusta 4,1 litraa/ 100 km ja dieselautoissa 3,6 litraa/ 100 km.

Lopullinen päätös uudesta CO2-päästörajasta tehdään EU-parlamantissa 21.11.2013.
 

  • Alla on taulukko, missä on kerrottu myyntimäärältään suurimpien merkkien CO2-päästön keskiarvo vuosina 2013 ja 2012.
  • Alemmassa taulukossa on kerrottu uusien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö maittain vuonna 2013

Takaisin