Takaisin
Volvo_PV.jpg

Autokannan keski-ikä nousee - alkaako Suomen autokanta uhata Kuuban tilannetta?


Suomen autokannassa  oli vuoden 2013 päättyessä kaikkiaan
3 105 834 henkilöautoa. Keski-ikä nousee koko ajan, viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana lähes 4 prosentin vuosivauhdilla. .

Ensirekisteröintien kehitys heijastuu autokannan keski-ikään, joka on kasvanut vuosina 2008–2013 noin 10 %. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuoden 2013 lopussa 11,2 vuotta.

Alueellisesti autokannan ikäerot ovat suuria, esimerkiksi monissa Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Itä-Lapin kunnissa yli 40 % autoista on yli 15-vuotiaita. Nuorimmilla autoilla ajetaan Suur-Helsingin alueella.

Autokannan keski-ikä kääntyy laskuun vasta sitten, kun vuotuinen ensirekisteröintien määrä kasvaa noin 150 000:een ja samaan aikaan autojen kierrätystahti kiihtyy. Tällaista kehitystä voidaan vahvistaa esimerkiksi romutuspalkkioiden avulla sekä alentamalla uuden auton hankinnan verotusta.

Kun uusien autojen ensirekisteröintimäärä on tällä vuosikymmenellä kääntynyt laskusuuntaan, vanhenevat autot pysyvät myös aikaisempaa pidempään liikenteessä. Samalla niiden romutushetki siirtyy eteenpäin.

Nyt romutusten keski-ikä on jo yli 20 vuotta, kun EU:n keskiarvo on noin 15 vuotta. Jaksolla 2000-2010 romutusten keski-ikä nousi kahdella vuodella.

Vuosina 2000 - 2008 ensirekisteröitiin keskimäärin 135 000 uutta henkilöautoa vuodessa, mutta vuoden 2008 jälkeen uusia autoja on hankittu selvästi vähemmän, keskimäärin 110 000 vuodessa.

Vanhenevien autojen polttoaineenkulutus ja päästöt ovat selvästi suurempia kuin uusien autojen, Myös turvallisuusominaisuuksiltaan vanhemmat autot ovat selvästi jäljessä tämän hetken uusia autoja.
 


Takaisin